Sfeer

zondag 9 augustus 2015

Vakantie aan het Gardameer

Inmiddels zijn we al weer 2 weken terug van onze vakantie aan het Gardameer en hebben we ook weer een werkweek achter de rug. Voor mij begon de afgelopen week met een nieuwe baan, nieuwe werkgever en nieuwe collega's. De kop is eraf zoals dan gezegd wordt en het was een fijne start.

Onze vakantie aan het Gardameer was heerlijk. We hadden alle dagen van ons verblijf warm zomerweer met maar één kleine onweersbui en die was gelukkig ook nog eens 's nachts. De temperatuur was een tikkeltje aan de hoge kant en wij hebben dan ook elke dag afkoeling gezocht in het water van het Gardameer. De jaren hiervoor was er vaker een onweersbui waardoor de hoge temperatuur iets getemperd werd maar dit jaar dus niet. Omdat we al vele jaren onze vakantie in deze regio vieren en er al veel van gezien hebben, vonden we het dan ook niet erg om weinig op pad te gaan. De eerste week van onze vakantie kwam onze nicht logeren. Om haar toch iets van de omgeving te laten zien hebben we de stad Verona bezocht.Wat een prachtige stad is dit toch. Tot nu toe vind ik bijna alle Italiaanse steden van grote schoonheid. De enige stad die mij persoonlijk niet zo aanspreekt is Milaan. Maar nu weer terug naar Verona. Bij een bezoek aan Verona kan je natuurlijk niet om de bekende Arena heen waar in de zomermaanden juli en augustus de open lucht opera's plaatsvinden. Overdag is het een machtig gezicht om de grote decorstukken te zien die "geparkeerd" staan op het plein voor de Arena. Op het tijdstip dat wij in de stad waren was men bezig om de decorstukken te wisselen omdat er 's avond een andere opera uitgevoerd zou worden als de avond ervoor. Een aantal jaren geleden hebben wij een uitvoering van de opera Aïda bezocht. Ik vond het een indrukwekkend schouwspel en de omgeving van de arena maakt het natuurlijk nog indrukwekkender. Het was wel een hele lange zit! Wij hadden de "goedkoopste" kaartjes voor op de stenen tribune. Gelukkig hadden we van andere mensen al gehoord dat kussentjes om op te zitten noodzakelijk zijn en een voorraadje water ook! Op de stenen tribune geldt dat wie het eerst komt ook het beste plekje kan bemachtigen. Wij waren er rond half 9 en hadden een prima plekje. De opera begon rond negen uur en duurde tot ongeveer half twee. Als je in de omgeving van Verona logeert dan moet je dit een keer meegemaakt hebben, ook als je geen opera liefhebber bent. Helaas hadden we deze avond onze fotocamera niet mee en de foto's van de telefoon zijn van een slechte kwaliteit. Nu weer terug naar ons bezoek aan Verona van dit jaar.

Bij binnenkomst van het oude centrum ga je onder een boog, een soort poort, door.

Achter deze poort ligt een plein met de Arena. Het is toch geweldig dat dit gebouw, dat gebouwd is door de Romeinen, nog steeds volop in gebruik is!

En als je dan in Verona bent dan ga je ook even kijken naar het balkon van Romeo en Julia. Helaas is het hier wel altijd heel erg druk. Wij zijn dan ook weer snel verder gegaan.

Ik heb van de stad een aantal sfeerfoto's gemaakt van plekjes die ik de moeite waard vond om vast te leggen. Van de toeristische trekpleisters staan genoeg foto's op internet en in de reisboeken en folders.

Centrale marktplaats Verona

Op de centrale marktplaats van Verona staan diverse kraampjes met Venetiaanse maskers, fruit, souvenirs........ Wij hebben genoten van een portie vers fruit. Waarom is dit toch niet in Nederland op deze manier te koop? Lekker en gezond.

Doorkijkje vanuit de stad naar het achterland.

Een gezellige ouderwetse krantenkiosk en overal bloemen en planten.

Verona kent in de straatjes net buiten het centrum vele speciaalzaken. Wij kwamen onderweg deze patisserie tegen met prachtig gebak in de etalage.

Dit jaar hebben we voor het eerst een boot gehuurd. Hiermee hebben we een halve dag over het meer gevaren. Dat was een fantastische ervaring. We hebben natuurlijk ook een aantal foto's vanaf het water gemaakt van ons vakantiedorp Lazise. Vergeef me als het beeld niet helemaal recht is want dat is nogal moeilijk op een schommelende boot.

Wij verblijven altijd aan de zuidelijke oostkant van het Gardameer maar de zuidelijke westkant is ook prachtig en een stuk rustiger. Er staan prachtige huizen aan de rand van het meer waar ik best een keer zou willen logeren.

Er wordt ook gezeild op het Gardameer.

Het was echt heerlijk om met de boot over het meer te varen. Dit mag gelukkig zonder vaarbewijs want dat hebben wij, de landrotten, niet. We hadden een heerlijke vakantie waar we met veel genoegen aan terug denken. Het Gardameer en zijn omgeving vind ik prachtig. Helaas is het er in de zomermaanden juli en augustus erg druk, zeker in de bekende toeristenplaatsen. Wij weten, omdat we er al jaren komen, de drukte goed te omzeilen. Vanwege onze kinderen zijn we nog "even" gebonden aan de schoolvakanties maar zodra zij niet meer met ons meegaan zullen we zeker kiezen voor een rustigere periode. Nu genieten we nog volop van het gezelschap van onze kinderen.

Ik hoop dat ik met mijn foto's toch net even andere dingen heb laten zien van deze fantastische regio in Italië. Er zijn op de wereld heel veel geweldig mooie plekjes en dit is er, wat mij betreft, één van.

Voor wie nog op vakantie is of gaat zou ik zeggen geniet ervan.

Groetjes en tot mijn volgende post,
Margo

1. Ooooh...als ik je mooie foto's zie wil ik gelijk terug!!! Ik herken alles.... hihi...
    Wij verblijven al heel wat jaartjes in Padenghe sul garda. In een appartement direct aan het gardameer. Hier is het niet zo druk en trekken altijd met de auto erop uit.
    Mooi is het daar hé, en is goed te doen met de auto, zeker vanuit Limburg.
    Fijn dat jullie een mooie vakantie hebben gehad!

Groetjes Anita

2. Prachtige foto,s hoor!
    Ik ben dol op Italië, maar eigenlijk niet zo op de omgeving van de meren. Ik vind het erg toeristisch en druk.
    En dat ook nog niet alleen in het hoogseizoen. Om er even te verblijven vind ik prima, maar niet om er langer te zijn.
    Dan gaan we liever wat dieper Italië in. Maar jullie hebben er van genoten, dat blijkt wel. Het ziet er ook prachtig uit. Kan je weer een tijdje op teren, he? Veel succes in je nieuwe baan.
    Liefs,
    Janny

3. Wij zijn er ook meerdere keren geweest en verbleven dan aan het noordelijke deel van het meer. Het is er inderdaad prachtig. Zelf vinden we het leuk om telkens weer een ander land te bezoeken, maar ik begrijp ook heel goed dat mensen hier graag elk jaar terug keren. In Verona ben ik jaren terug geweest, volgens mij was ik toen een jaar of veertien. De arena kan ik mij daarvan nog goed herinneren.

Leuk dat de eerste week op je werk goed bevallen is. Dat is toch altijd spannend.

Liefs, Ingrid

4. Het ziet er heerlijk uit allemaal. Genieten!

Groetjes, Inge

5. Ziet er inderdaad prachtig uit, en fijn dat je terug kunt kijken op een geslaagde vakantie.
    En geniet nog maar van het feit dat de kids meegaan, want het gaat allemaal zo hard.
    Wij hoeven geen rekening met de kinderen te houden en toch hebben wij altijd het hoogseizoen omdat het bedrijf van Jan dan dicht is.

6. Wat ziet het er prachtig uit zeg, mooie foto's laat je zien.
    Ik ben er nog nooit geweest, ik krijg gewoon zin om erheen te gaan. Jullie hebben een heerlijke vakantie gehad!

Liefs Monica

7. Wauw prachtige streek , mooie gebouwen , lekkere taartjes en watersport .
    Heel afwisselend , daar hou ik ook van .
    Jullie hebben echt vakantie genoten .
    Groetjes
    Christel , Garcya's place

8. Jullie hebben echt een heerlijke vakantie gehad...... Wat een mooie omgeving.
    Nu weer terug naar alledag. Met een nieuwe baan. Heel spannend!!

liefs, Marjan

9. Heerlijke foto's! Als Francofiel kom ik veel te weinig in Italië ....

10. Schitterende foto's en fijn dat jullie zo genoten hebben.
    Wat ook fijn is , is een goed begin van je nieuwe baan. Nu lekker nagenieten van zoveel moois en je zondagavond.