Sfeer

Sfeer

donderdag 15 januari 2015

Welkom in Casa di Narda

Mijn naam is Margo en Casa di Narda is de naam van mijn blog. In mijn blog wil ik schrijven over mijn passie voor de landelijke woonstijl, koken, mijn favoriete vakantieland Italië, fotograferen en allerlei andere onderwerpen die zo op mijn pad komen.
Met mijn man en 2 dochters woon ik in het westen van Nederland in een nieuwbouwhuis. Ons huis is ingericht in een landelijke stijl met steeds meer sobere elementen. Sinds mijn tienerjaren ben ik al druk in de weer met inrichten.
Casa di Narda
Op de foto hierboven is de tuinkamer te zien die de bestemming eetkamer gekregen heeft. De tuinkamer hebben we een aantal jaren na de oplevering van ons huis laten bouwen. In de tuinkamer eten we als ik een speciale maaltijd kook en we ruim de tijd nemen om te eten, met zijn viertjes of in gezelschap van familie en/of vrienden. De "gewone" dagelijkse maaltijden worden genuttigd aan de keukentafel. Plaats genoeg om te eten dacht ik.

Casa di Narda

Tja, en als ik het dan toch al over eten heb wil ik graag een overstap maken naar één van mijn andere passies en dat is koken. In de wintertijd eten wij graag een goed gevulde maaltijdsoep. Onze favoriete maaltijdsoep is erwtensoep en deze maak ik in de winter dan ook regelmatig. Ik ga stap voor stap beschrijven hoe ik deze maak.
De soep bestaat uit de volgende ingrediënten:
pak spliterwten, varkensvlees (schouderkarbonade, hamschijf of varkensribjes), pak voorgesneden erwtensoepgroenten, 3 à 4 grote aardappels en een rookworst.
Ik vul de pan met koud water (4 ltr) en doe het vlees erbij en breng het geheel aan de kook. De schuimlaag, die ontstaat als het water kookt, moet met een schuimspaan verwijderd worden. Na het verwijderen van de schuimlaag worden de erwtensoepgroenten, spliterwten en aardappels toegevoegd. De aardappels moeten voor het toevoegen aan de soep eerst geschild en in blokjes gesneden zijn. Voor een lekkere smaak een handjevol zout toevoegen. De hoeveelheid zout is afhankelijk van de hoeveelheid water. Ik ben meestal voorzichtig met het toevoegen van zout. Je kan later ook nog een beetje toevoegen als de smaak te flauw is.
Daarna op de kleinste pit van het fornuis de soep een paar uur laten trekken. De aardappelblokjes zorgen voor de binding van de soep dus een bindmiddel is niet nodig. Om het aanbakken van de ingrediënten te voorkomen moet er regelmatig in de soep geroerd worden. Als, na een uur of 2 à 3, de binding van de soep goed is en het vlees bijna uit elkaar valt  haal ik het vlees uit de soep en snij het magere deel in stukjes. Deze gaan weer terug de soep in, samen met de in plakjes gesneden rookworst. De rookworst nog even warm laten worden en dan kan de soep gegeten worden.Wij eten er stokbrood of kleine pannenkoekjes bij. Smullen maar.

Dit was dan de eerste post van Casa di Narda. Ik hoop dat je het leuk vond om te lezen en misschien tot een volgende keer.

Groetjes, Margo



















































































































































14 opmerkingen:

  1. Leuk Margo!
    welkom :-)

    je volgt mij ook al heel lang en natuurlijk ga ik jou ook volgen!
    Ik hoop dat je veel plezier gaat beleven aan het bloggen en ik ben heel benieuwd naar al je recepten....

    lieve groet,

    Debby

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk Margot dat je stap ook genomen hebt om te bloggen.
    Veel plezier....ik had me al aangemekd als volger, maar kon nog niet reageren...nu wel.
    Fijne Avond.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk hoor, ik ben je volger geworden. Dit venster voor reacties staat heel ver naar beneden, ik denk dat lezers dit niet zien en onverrichter zake weer weg gaan. Misschien handig om dat aan te passen.
    Liefs,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En ik ga je ook volgen hoor !!!
    Welkom !

    Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gezellig ik ben volger geworden hoor ..wens je heel veel plezier met bloggen deze post is geslaagd dus op naar de volgende hahaha.... fijne week lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk dat je nu ook blogt margo. Benieuwd naar je huis....ziet er al goed uit.
    Liefs Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk leuk, weer een blogger erbij. Ik ga jou ook volgen :)
    Veel succes verder.
    Liefs, Diane

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk Margo dat je bent gaan bloggen. Ik kreeg na het lezen gelijk trek! Ik ga je zeker volgen. Liefs Carola

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Welkom! leuk hoor, ben benieuwd, veel plezier.

    Groetjes, Dorine (soberenstijl)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk....ik heb je toegevoegd aan mijn bloggers lijst.

    groet, Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Schitterende tafels zeg, heel mooi dat massieve hout.. Recept voor de erwtensoep bewaar ik voor de eerstvolgende koude dag of anders de komende winter, klinkt heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ben helemaal weg van dat steigerhout aan de muur, ECHT heel gaaf! Leuke hobby's heb je trouwens, bijna dezelfde als die van mij!

    BeantwoordenVerwijderen