Sfeer

woensdag 3 augustus 2016

Op vakantie naar Thailand

In mijn vorige post was ik nog aan het genieten van de voorpret van onze reis naar Thailand. Nu zijn we weer terug in Nederland en hebben we 3 weken mogen genieten van dit prachtige land. Om deze post te schrijven heb ik zojuist alle foto's bekeken en dat zijn er behoorlijk veel. Thailand heeft heel veel indruk op ons gemaakt. Het is een compleet andere wereld. Ons reisschema was als volgt:

Bangkok-Kanchanaburi-Chiang Mai-Phuket-Bangkok

Onze reis startte in Dusseldorf waar we met een Airbus 380 van Emirates naar Dubai vlogen om vervolgens door te vliegen naar Bangkok. Wat is de Airbus 380 een enorm groot vliegtuig. Tot nu toe waren wij alleen maar met kleine chartervliegtuigen binnen Europa naar een vakantiebestemming gevlogen. Best wel even spannend om met zo'n groot vliegtuig onderweg te zijn maar het went snel. De service aan boord was prima, zelfs het eten was lekker. Op het tweede deel van de vlucht hebben we last gehad van hevige turbulentie en dat was wel even eng. Gelukkig duurde het niet lang.

Bij aankomst in Bangkok gingen we op zoek naar een taxi. En dan ontstaan de eerste indrukken van de stad. Deze is enorm groot. In Europa ken ik geen stad die zo groot en chaotisch is. Ik neem nu een stukje over van onze reisgids Thailand van National Geographic.
Onze trouwe reisgenoten.
"De eerste indrukken die bezoekers van Thailands hoofdstad opdoen zijn overweldigend. De stad is angstaanjagend: een dampige, onregelmatig uitgroeiende massa met overal gekmakend verkeer, niet-aflatende herrie en irritante menigtes. De meeste toeristen weten niet hoe snel ze bij de stranden in het zuiden of de oerwouden en bergen in het noorden moeten komen. Dat is jammer; want Bangkok is een van de mooiste steden van Azië."
Na de eerste paar dagen in Bangkok had ik precies dit gevoel. De warmte, de drukte, de geuren (soms stank).......... zoveel indrukken in één keer. Het rijden aan de andere kant van de weg. Het was gewoon teveel. Bij ons tweede bezoek aan Bangkok, toen ik gewend was aan de gang van zaken in Thailand, kon ik de stad pas waarderen. Ik wil zeker nog een keer terug want ik heb nog lang niet alles gezien.

Op de dag van aankomst zijn we met de taxi naar ons hotel gereden en 's avonds iets gaan eten. Ook een beetje rondgelopen langs de kramen die 's avonds langs de straten verschijnen.

Baked rice with chicken and egg

Chocolate and carrot cake.
Goed begin van onze culinaire ervaring in Thailand.
De eerste volledige dag in Bangkok hebben we het koninklijk paleis met de tempelcomplexen en de Wat Pho (wat=tempel) bezocht. Deze waren prachtig en heel indrukwekkend. Wie ooit naar Bangkok gaat moet deze echt bezoeken. Het Grote Paleis en de Wat Phra Kaeo zijn van een oogverblindende schoonheid. Het boeddhisme is de belangrijkste godsdienst in Thailand en de tempels rondom het koninklijk paleis zijn daarom van boeddhistische architectuur.

Via deze straat werd je naar de ingang van het tempelcomplex geleid.

Foto's van het tempelcomplex

Na het tempelcomplex bekeken te hebben kwamen we bij de gebouwen van het koninklijk paleis terecht. In deze gebouwen is ook de invloed van Zuid-Europeese architectuur zichtbaar. Eén van de koningen van Thailand was op reis naar Europa geweest en was onder de indruk van de mooie gebouwen die hij in Zuid-Europa had gezien.

Het paleis waar het koninklijk paar woont. Dit was helaas niet te bezichtigen.

Na het koninklijk paleis en het tempelcomplex bezocht te hebben zijn we op pad gegaan naar de Wat Pho. Deze tempel is ook bekend als de tempel van de liggende boeddha. Het tempelcomplex omvat diverse prachtige bouwwerken, ongewone sculpturen, rotstuinen, geschilderde klokkentorens, chedi's. Maar de belangrijkste bezienswaardigheid van de Wat Pho is natuurlijk de 46m lange liggende boeddha. Gelukkig was het op het terrein van dit tempelcomplex aanzienlijk minder druk dan bij het koninklijk paleis en hebben we het complex op ons gemak kunnen bekijken.

Af en toe kregen we een beetje het Efteling gevoel bij de Wat Pho.

Nadat we ook dit prachtige tempelcomplex bekeken hadden waren we moe en zijn we met een taxi naar ons hotel terug gegaan. Het is op de foto's niet te zien maar ook in juli is het elke dag warm in Thailand. Gemiddeld 30 graden, ook als het bewolkt is. Voor ons wel even wennen. In juli zit Thailand midden in het regenseizoen maar ik heb de indruk dat het regenseizoen zich verplaatst heeft naar Nederland. In Thailand hadden we wel eens een bui maar niet heel veel. De warmte en de drukte van de stad valt in het begin best even tegen. Je lichaam moet er even aan wennen. Dat was ook bij ons het geval.

De tweede dag zijn we met een hop on hop off boot over de rivier gevaren en met een longtailboat door de kanalen van een oud stukje Bangkok gevaren. Het werd in de loop van de dag steeds zonniger en dan is het heel aangenaam om op het water te zijn.

Al varend langs de kade zien we prachtige gebouwen naast wat wij krotten zouden noemen staan. Het verschil tussen arm en rijk is in Thailand, volgens ons, groter en zichtbaarder dan in Nederland. Toch maakt niemand de indruk "arm" te zijn. Zwervers hebben we nauwelijks gezien.

Tijdens onze tocht met een longtailboat door de kanalen van het oude Bangkok hebben we op 3 plekken kleine krokodillen gezien. Helaas gingen we met de boot er te snel aan voorbij om er een foto van te maken. Ook op deze tocht zagen we op de kades prachtige huizen naast bouwvallen staan.

Even tanken!

Skyline vanaf het water

Op onze tweede dag hebben we ook heel veel gezien en indrukken opgedaan. 's Middags was de zon gaan schijnen en dan is varen op het water heerlijk verkoelend. De derde dag was een reisdag naar Kanchanaburi. Weg uit de grote stad Bangkok. We waren wel toe aan een iets rustigere omgeving.

In mijn volgende post zal ik laten zien hoe prachtig de natuur in Thailand is. Daar heb ik enorm van genoten. Toen we Bangkok verlaten hadden en in de tropische natuur terecht kwamen begon ik me thuis te voelen in Thailand en kroop het onder mijn huid.

In mijn volgende post over Thailand dus geen tempels of grote stad maar foto's van de prachtige natuur en het heerlijke eten. Dat is ook Thailand en dat bevalt me uitstekend.

Groetjes,
Margo

1. Wat een mooie reis!! Zoveel indrukken en belevenissen, je zult vast nog wel een tijdje nagenieten.

2. Super om te zien. Ik snap helemaal dat je moest wennen, dat hadden wij ook op Bali. Ben benieuwd naar het vervolg!

3. Hoi Margo,

Wat een mooie eerste indruk van je bezoek aan Thailand.
    Wij gaan eind september 2016 ook naar Thailand en zo komen we al helemaal in de stemming :-)
    Ik ben benieuwd naar je volgende blog(s) die ik zeker ga lezen!!

4. Wat een mooi verslag, ik heb het met heel veel plezier gelezen. Mooi dat een land je zo weet te raken! Ik lees de volgende posten ook weer graag met je mee!