Sfeer

vrijdag 22 mei 2015

Op pad met Casa di Narda

Ik ben in Zuid-Limburg opgegroeid maar woon al vele jaren in het westen van Nederland. Als ik tegenwoordig mijn geboortestreek bezoek dan kijk ik toch met andere ogen naar het Limburgse land en zie ik hoe mooi deze omgeving is en hoe anders ook dan de rest van Nederland. Tijdens de paasdagen was ik op visite bij mijn familie en hebben wij 's middags een wandeling door het centrum van Valkenburg gemaakt. Mijn moeder, die in Valkenburg woont, had mij al hele tijd geleden verteld over de renovatieplannen voor het centrum van de gemeente Valkenburg  en ik moet zeggen dat de investeringen een prachtig opgeknapt centrum hebben opgeleverd, geheel in de traditie van de mergelbouw van deze regio.  Wij kwamen het oude centrum binnen langs het kasteel Den Halder dat uit de 14e eeuw stamt en liepen onder de poort door, langs de kerk, naar het plein .

Kasteel Den Halder ligt aan het riviertje de Geul. Het kasteel is in privé bezit en daarom niet te bezichtigen.
Op het plein ligt aan de rechterkant de kerk H. Nicolaas en Barbara. De kerk is in de 13e eeuw gebouwd met 2 beschermheiligen en in de 20e eeuw ingrijpend verbouwd en gerestaureerd.

Aan de linkerkant hadden wij zicht op de Geul en de nieuwe toren.

Omdat Valkenburg van oudsher een vestingstad was zijn aan de kade van de Geul kademuren gebouwd en is een gedeelte van de oude stadsmuur blootgelegd. Om het vestingstad gevoel te benadrukken heeft Valkenburg een nieuwe stadspoort gebouwd, de Geulpoort. Op de site van de VVV Valkenburg wordt aangegeven dat de realisatie van de Geulpoort de identiteit van Valkenburg als vestingstad weer compleet maakt. Ik vind de nieuwe stadspoort prachtig geworden.
Vervolgens zijn we door de kerkstraat verder gewandeld. Op de diverse terrassen was het gezellig druk. In de bocht van de kerkstraat zijn we even in de richting van de Muntstraat gelopen om de oude toegangspoort van Valkenburg te bekijken. Van hieruit heb je ook zicht op de ruïnes.

Daarna zijn we verder gelopen naar de Kerkstraat om onder de Grendelpoort door naar het Grendelplein te lopen. Je kan wel zien dat Valkenburg goed bewaakt wordt! ;-)

Vanaf het Grendelplein zijn we naar de ingang van de Kasteelruïne en de Fluweelengrot gelopen. Via een smalle trap (of de lift) zijn we naar het terras van het restaurant dat hierbij hoort gelopen. Een klein gedeelte van de ruïne is vanaf het terras te zien. Het uitzicht vanaf deze plek is fantastisch. Wij hadden het geluk dat het tijdens ons bezoek zonnig was. Op het terras staat een maquette van de ruïne.

Helaas hadden wij op deze dag geen tijd voor de wandeling door de ruïne en de Fluweelengrotten. Daar moeten we nog maar eens voor terugkomen. Een bezoekje aan de steenkolenmijn is ook zeer leerzaam. Ik heb deze grot al een keer bezocht maar de rest van ons gezin nog niet. Dat moeten we dus ook nog een keer gaan doen. Na het maken van een aantal foto's hebben we toen onze wandeling weer voortgezet en zijn we via het Grendelplein en langs het Den Halderpark in de richting van de kerk gelopen.

Via het straatje achter de kerk kwamen we weer op het plein met Kasteel Den Halder terecht. Daar zijn we de Geul overgestoken via een nieuwe brug. Aan dit bruggetje hangen, net als aan de Pont des Arts in Parijs, allemaal slotjes van verliefde stelletjes. Althans, men is er mee gestart.

Via de Jan Deckerstraat zijn we dan weer richting parkeerplaats gelopen. Het was een heerlijke wandeling. Ik kan iedereen een verblijf in Valkenburg aanraden. Er is zoveel te doen en te zien. Op de site van de VVV Valkenburg is natuurlijk veel meer informatie te vinden over alle mogelijkheden.

Wij zijn 's avond heerlijk gaan eten in het restaurant van mijn zus en zwager Chalet Tivoli. Indien je geïnteresseerd bent in de menukaart klik hier.

Dit bericht had ik al een poosje in concept half af maar het kwam er maar niet van om de post af te ronden. Op woongebied is er deze week niet zoveel te melden dus ik dacht laat ik mijn post over Valkenburg eens afronden.

In de afgelopen weken heb ik er een aantal volgers bij gekregen. Van harte welkom. Ik hoop dat jullie mijn blog met veel plezier gaan lezen.

Ik wens iedereen een heel fijn Pinksterweekend met hopelijk veel zon.

Groetjes, Margo

1. Hoi Margo,

Wat gaaf dat het centrum van Valkenburg op deze manier is aangepakt, dat is tegenwoordig lang niet altijd het geval. Het is lang geleden dat ik hier ben geweest, toen was het er erg druk...we waren niet de enige die deze plaats wilden bezoeken. Het is jou goed gelukt de toeristen om het fotoframe heen te laten lopen ;-). Jammer dat het hier ver vandaan is, anders had ik het graag op mijn to do lijstje gezet. Dan is over jouw schouder meekijken een prima alternatief!

Jij ook een heel fijn Pinksterweekend! Liefs, Ingrid

2. Wat lijkt Valkenburg mooi, zo op jouw foto's.
    Ik heb een heel andere herinnering aan Valkenburg. Ooit zijn we er een hotel ontvlucht dat midden in het centrum lag. Wat vol zat met drinkende, lallende, veel lawaai producerende vakantiegangers. En het leek wel of de hele stad daar vol mee zat. En hoewel we voor drie nachten betaald hebben, zijn we na een halve dag weggegaan naar een van de leuke dorpjes in de buurt, waar het wel rustig was.
    Hopelijk is dat tegenwoordig anders, want het lijkt me een mooie stad om te bezoeken.